07
Jan
09

sneeuw en GAZA

NL

Er zijn 2 zaken die het werken bemoeilijken: de sneeuw en GAZA. Het voelt ineens zo onnozel om te lopen speuren naar kleine ingrepen van passanten aan de ‘straatbrei’. Ook het voorbereiden van de tentoonstelling in Antwerpen doet raar. De kinderjurkjes lijken nu Palestijnse jurkjes van kinderen die gebombardeerd worden. Moeten er nu gaten in worden gemaakt, of bloedsporen op geverfd? Op één van de jurkjes borduurde ik destijds ‘Habibi’, ook denkend aan Palestina. Ik had het woord gehoord bij Raed, die zijn zoontje steeds zo noemde. Hij zei dat het ‘schatje’ betekende.

De sneeuw maakt de wereld eigenlijk te mooi om te werken, vooral als het dan ook nog een prachtige zonnige dag wordt, zoals vandaag. De tegenstrijdigheid met het besef van de bombardementen op Gaza is te groot.

Maar ik moet eerst iets aan de stoep doen, want de mensen glijden uit. De sneeuw vroor inmiddels vast, maar ik kan er zand en as op strooien. De as van de houtkachel zit vol met spijkers en ander aangebrand ijzerwerk. Ik zeef het eruit met mijn handen. Op een hoop gegooid heeft het iets van een oorlogstafereel. Ik zit zelf onder het stof van de as. Zal ik met deze ingredienten de jurkjes te lijf gaan?

Eenmaal in het atelier begin ik toch de spullen voor Antwerpen in te pakken, maar de meeste aandacht gaat naar de herschikking van de ‘etalage’. De ramen van het atelier aan de straatkant, waar de producten van de plastiekfabriek worden opgehangen. Aan het eind van de dag is het ‘SAVE GAZA’ geworden.

Onze Turkse buurvrouw zit te huilen bij de televisie.

0 Responses to “sneeuw en GAZA”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

