fin du monde

Het begon met een sinasappelnetje, waar ik wat omheen gehaakt heb en waarbij ik steeds meer aan vaginale vormen begon te denken.  Intussen hangen er een aantal proefexemplaren in mijn atelier en ben ik ook bezig  met tekeningen en  foto’s. Als ‘eindwerk’ heb ik een groot exemplaar in gedachten, te vullen met allerlei objecten van zwerfplastiek. Of misschien wordt het uiteindelijk een installatie, met de gehaakte vormen aan draadjes aan het plafond, eventueel in combinatie met een projectie van foto’s en tekeningen. Het beeld zou moeten verwijzen naar de levensbedrijgende aangroei van plastiek eilanden in de zeeën, waar ooit het leven werd geboren.

Als titel dacht ik automatisch aan: ‘La fin du monde’. Misschien omdat er zoveel over de voorspelling van het wereldeinde gesproken wordt op dit moment, maar ook omdat er door het onderwerp een verwijzing in zit naar het beroemde schilderij van Gustave Courbet: ‘L’origine du monde’.

Het maakt bij mij een boel gedachten en gevoelens los in verband met onze vrouwelijkheid en de vraag hoe reëel die in onze maatschappij nu eigenlijk gezien mag worden? Wat betekent in dat verband bij voorbeeld het enorm toenemende aantal estetische operaties van ‘de oorsprong’?

In maart 2013 lees in in De Wereld Morgen een artikel over hetzelfde onderwerp. Zie : http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/03/10/het-gelijk-van-caitlin-moran-de-zaak-van-het-schaamhaar

Geef een reactie

