18
Feb
13

wurgslang 2

IMG_1187L

 

De wurgslang van zwerfplastiek groeit centimeter voor centimeter en is inmiddels enkele meters lang. Het werk is bedoeld voor een tentoonstelling in een kerk in Gent deze zomer en zou uiteindelijk een meter of zeven lang moeten worden.  Ik vul het beest met plastiek afval en die vulling ‘werkt’. Als ik het beest oppak voelt hij qua buigzaamheid als een slang, hoewel ik er nooit een vast heb gehad en dat ook niet gauw zal doen. Het werk interesseert mij los van de inhoud en de uiteindelijke vorm ook als een work in progress. Ik brei het nu met vier naalden en dat is een hele strijd, want ik ken daar eigenlijk niks van. Ik heb alleen een beeld van hoe dat gaat in mijn hoofd, want mijn moeder breide op die manier kousen naast de kachel. Na enkele meters lukt het steeds beter om een beetje in de buurt te komen van de gebaren die zij daarbij maakte en waarmee alles als vanzelf leek te gaan.

 

IMG_1189L

Iets anders is het hanteren van een meterslang breiwerk, dat van onder al gevuld is en dus best wel zwaar op den duur. Het beest moet ook steeds ronddraaien, omdat het breien met 4 pennen rondje voor rondje verloopt. Ik heb alle posities en meubels in huis al geprobeerd: zittend op de trap, staande en rondjes  draaiend rond een tafel, enz. Vanmiddag op het terras heb ik geprobeerd of ik de slang rond mezelf kan draaien en er dan toch verder aan breien. Misschien zit er wel voer voor een performance in, want het is toch best idioot om zoiets te (zien) doen, terwijl er zoveel machinale procedees bestaan of mogelijkheden om werk uit te besteden. Maar ja, mij geeft het nu juist een lekker tegendraads gevoel om met de eenvoudigste middelen en de kleinst mogelijke ecologische voetafdruk iets te creëren en daar ook fysiek in betrokken te zijn.


0 Responses to “wurgslang 2”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

