werken ‘in situ’

Hoewel mijn installatie voor de kunstroute van Vollezele pas klaar moet zijn over een paar maanden wil ik een keertje ter plaatse werken. Gelukkig is mijn kameraad logistiek erbij om te helpen sleuren met planken en gereedschap.

 

Planken voor het bankje waarop de wandelaars straks even kunnen gaan zitten mijmeren, of naar het lied van Santa Barbara luisteren.  Goed dat we ook een snoeischaar bijhebben om enkele bladeren van de bereklauw weg te knippen en ons daaraan alvast niet te branden.

Planken ook om de sloot over te steken en een werkvlak in de boom te maken, zodat ik niet in de prikkeldraad stap die daar opgeslagen ligt. Ook hier komt de snoeischaar van pas, want hoe jammer ook van het groen, de brandnetels moeten toch maar even weg. Ze zullen wel snel terug hun plaats innemen.

IMG_6225L

 

De wilg is helemaal vermold van binnen en dus is het erg moeilijk om een beetje houvast te vinden voor het beeldje. De latjes die we mee hebben blijken te licht en te klein. Jan besluit naar een vriendin in de buurt te rijden om daar een beter stuk hout te vinden. Intussen haak ik verder aan de achtergrond van de kapel, want ik vind het formaat wel OK.

Het is hier heerlijk werken in dit prachtige landschap en de koekoek roept me steeds vanuit eeen andere hoek toe. Hoe anders zal het geweest zijn voor de mijnwerkers, die na een werkdag (of -nacht) van 10 en een treinreis van ruim 2 uur, te voet naar Vollezele liepen.

Op het veld achter mij priemt de mais intussen door de plastiek banen heen en vraag ik me af hoe dat dan weer opgeruimd wordt. Waarschijnlijk wordt moeder natuur geacht de rommel zelf wel weer af te breken?

IMG_6230L

Na een picknick aan de slootkant vertrekt Jan voor een fietstocht en ik pruts het beeldje in de boom. Tot mijn verrassing blijk ik me te kunnen redden met wat meegenomen electriciteitsdraad en een paar puntig gesneden takken van de vlier, die ik in het vermolmde hout kan steken.

IMG_6237L

Nu nog kijken hoe het past in het geheel. Hoe is de verhouding is met het oorspronkelijke boogje? Zal ik het rode draadje ook nog leggen, of laat ik dat beter achter wege?

IMG_6240L

Thuis gekomen zoek ik naar actuele informatie over plastiek vervuiling en tot mijn verbazing is de informatie erover op het internet nu veel moeilijker te vinden. Wel nog altijd veel onderzoeksresultaten op de site http://www.algalita.com en erg toegangkelijke informatie op http://www.planeetzee.be . Er loopt ook een petitie op Avaaz: https://secure.avaaz.org/campaign/en/choking_on_plastic_a/?pv=75&rc=fb

8 million tons of plastic pour into our oceans every year

 

Geef een reactie

